hud galeria2
икони и картини от художествена галерия бургас графика от художествена галерия бургас скулптура и живопис от художествена галерия бургас

Изложби


Фонд

Изложби

Климент Атанасов –


благородната страст на колекционерството


 


Колекцията е съкровеност, респект, памет.


Колекцията е принцип и патос, ред и систематика.


Колекцията е отворена, незавършена, любопитна.


Всяка колекция си има своята история.


Всяка колекция има свой сюжет.


Всяка колекция е отпечатък от нечии емоции.


Колекцията е залог за търсене и провокация към тълкуване.


Колекциите моделират онова специфично усещане за време, без което е невъзможно конституирането на понятието за културна ценност.


Колекциите развиват усетите за дълбочина, култивират способността да се преживее диалектиката на миналото и настоящето. Сванати в този смисъл, колекциите не се състоят от предмети, а от живи вещи, от умни и вещаещи вещи, от вещи, озарени от аура.


 


٭٭٭


Има разрушителни страсти, колекционерството е съзидателна страст.


Колекционерството е любопитство, ангажимент, нарастващо знание. То е следствие от една често неосъзнавана воля за структуриране. Валтер Бенямин има всички основания когато ни убеждава, че колекционерът е „изначално развълнуван от безпорядъка, от разпокъсаността, в която пребивават вещите в света.”


В най-дълбоката си същност колекционерството е потребност от общуване и споделяне. То не е свидливо трупане и загърбване на света.


Колекционерството е общност, изградена от хора със сходни нагласи и интереси, основана на доверие.


Колекционерството е вечното предизвикателство на търсенето, размяната и допълването.


Именно защото е воля за ред и копнеж по смисъл, колекцията не е ориентирана към ползата, а има идеална цел и образователна стойност. Но преди всичко тя е душевен интериор, психическа инфраструктура.


 ٭٭٭


Истинският колекционер е пазител.


Пазителят е мотивиран не от богатството, а от силата на духовните послания, които съдействат за развитието на човека и бранят човечеството от ослепяване.


Климент Атанасов е един от страстните, компетентни и упорити български колекционери.


Десетилетия наред той събира, класифицира и структурира най-разнообразни свидетелствата на миналото. Събрани и подредени в колекция вещите, произведенията на изкуството, се превръщат в знаци на епохата. Чрез тях епохите проговарят, очертават лицата си.


Те ни ориентират в бита, в ценностите, в господстващите представи за добро и зло, за наслада и красота, за власт и подчинение...


Колекцията от графики на Климент Атанасов ни дава тъкмо такава обемна представа за динамиката на времето. Тя показва стиловото многообразие на творците и епохите, но и подобието на човеците.


Хората обитават не просто домове и градове, но и структури на желанието, светове на мечтанието. Истинският творец е способен да улови именно тези невидими страни на човешкото, белезите на нашия дълбинен психически живот.


Затова истинската картина никога не е проста илюстрация, запечатване на видимото. Тя е проникване в невидимото, надникване в дълбокото.


Като художник, като човек с дарба, Климент Атанасов има сетива за сюжетите отвъд видимостта. Цялостното му творчество е доказателство за това. Събраните от него графики са селектирани тематично, но и според по логиката на невидимото, според принципите на другата реалност.


Те ни дават познание и ни даряват вълнение.


Те ни правят различни на самите себе си.


От хилядолетия наред тази е задачата на изкуството – не да потвърди света, а да го размести, да го постави под въпрос.


Да ни изуми с посланието си.


 


Валери Стефанов,


Председател на Съюза на колекционерите в България


 

П О С О К И


ИЗЛОЖБА НА СЪВРЕМЕНЕН БЪЛГАРСКИ ТЕКСТИЛ


В БУРГАСКА ХУДОЖЕСТВЕНА ГАЛЕРИЯ ПЕТКО ЗАДГОРСКИ


Откриване – 30. юни, 18:00 часа


Участват: Аделина Попнеделева, Анна Бояджиева, Антония Табакова, Вержиния Маркарова, Галя Георгиева, Дима Недялкова-Каприева, Евелина Пирева, Елена Китова, Лаура Димитрова, Магдалена Николова, Маргарита Допчева, Мария Киркова, Мила Стоева, Михаела Пъдева, Цвета Явашева-Иванова, Яна Петкова.


 


През 20-те години на миналия век френският художникЖан Люрса успява да възвърне репутацията на стенния килим, реновирайки го чрез съвременен естетическия изказ. Следващите 40 години като обект на текстилното изкуство се възприема именно стенният килим, като пресъздадена в гобленна тъкан картина.


В началото на 60-те в изкуството на текстила започват концептуално нови търсения: през нарушаване на правилната геометрична форма на тъканта, на нейната цялост и двуизмерност, към смяната на точката на окачване и възникването на меката скулптура, текстилната инсталация, пърформънса (performance), инвайрънмънта (environment)  и пр. форми на съвременните визуални изкуства. Широкият аспект в изкуството на текстила е възможен благодарение на голямото многообразие на текстилни материали и техники, с които борави то.


Изложбата Посоки има за цел да покаже развитието на българския текстил след 90-те чрез подбрани от различни периоди на творчеството им произведения на 15 изявени в областта на текстилното изкуство български автори от различни поколения, като последната работа на някои от участниците е подчинена на темата посоки.



Назад
burgas art gallery
Бургаска художествена галерия
Петко Задгорски
ул. Митрополит Симеон 24
8000 гр. Бургас
e-mail: burggallery@abv.bg
Ако желаете да ни изпратите запитване или съобщение, използвайте формата за обратна връзка


2013 БХГ ПЕТКО ЗАДГОРСКИ - Всички права запазени
Powered by Suzara web design